Aldesa, firma budowlana powstała w 1969 roku w Madrycie, działa dzisiaj na trzech kontynentach – w Europie, obu Amerykach i w Azji, a swoje projekty realizuje w 15 krajach świata: Polsce, Słowacji, Węgrzech, Rumunii, Norwegii, Danii, Indiach, Meksyku, Kolumbii, Gwatemali, Peru, Chile, Urugwaju oraz w Hiszpanii i Portugalii.

 

 

Posiada bardzo szerokie kompetencje – zakres projektów obejmuje wielkie projekty infrastrukturalne – drogowe i kolejowe, energetykę, przemysł, budownictwo mieszkalne, biurowce, centra handlowe, zaawansowane rozwiązania technologiczne takie jak systemy ITS oraz systemy zarządzania ruchem na drogach szybkiego ruchu. W 2019 roku Aldesa świętowała półwiecze istnienia.

W 2006 roku, dzięki bardzo dobrej kondycji finansowej Spółki oraz perspektywach otwierających się na rynkach zagranicznych, podjęto decyzję o ekspansji w Ameryce Południowej oraz w regionie Europy Środkowej i powołaniu w tym celu dedykowanej spółki w Polsce. Decyzja miała również związek z szybkim rozwojem gospodarczym regionu oraz jego integracją z Unią Europejską. Architektami zamierzeń był ówczesny prezes Aldesy – Antonio Fernandez Rubio oraz druga wiceprezes – Matilde Fernandez Ruiz. Centrum ekspansji staje się Polska, gdzie zostaje utworzone biuro Aldesy.

Od 2020 roku głównym udziałowcem Grupy Aldesa jest chińska grupa China Railway Construction Corporation (CRCC). Wraz z nawiązaniem strategicznego partnerstwa z CRCC, największym przedsiębiorstwem kolejowym i trzecią największą firmą budowlaną na świecie, Aldesa realizuje ambitne plany podwojenia swoich obrotów. CRCC, które posiada w swoim portfolio ogromne projekty kolejowe w całych Chinach, jest przedsiębiorstwem o jednym z największych know-how i osiągnięć inwestycyjnych w branży kolejowej na świecie. Po wejściu do spółki chińskiego giganta, Aldesa realizuje ambitne plany podwojenia swoich obrotów. W planach ma zwiększenie portfela nowych zamówień do 3 miliardów euro rocznie.

Aldesa w Polsce ​​​​​​​

Aldesa w Polsce to generalny wykonawca projektów w sektorze przemysłowym, energetycznym, budownictwie kubaturowym, infrastruktury drogowej, kolejowej oraz w obszarach Inteligentnych Systemów Zarządzania (ITS) i sieci szerokopasmowych.

Firma w Polsce powstała 6 września 2007 r. w Krakowie, przy ulicy Wielopole 18b, jako spółka zależna Grupy, a jej celem był rozwój projektów nieruchomościowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Działalność spółki miała koncentrować się na budowie domów, biur, centrów handlowych, hoteli oraz parków logistyczno-przemysłowych, ze szczególnym uwzględnieniem Polski, Rumunii i Bułgarii. Rozpoczęły się także intensywne analizy możliwości inwestycyjnych i zarządzania projektami w głównych miastach regionu. Pierwotne założenia biznesowe na lata 2008-2012 przewidywały zdobywanie trzech lub czterech projektów rocznie.

Krakowski zespół Aldesy Polska rozpoczęto kompletować na przełomie 2008 i 2009 roku, kiedy powołana została do życia kolejna spółka Grupy – Aldesa Nowa Energia, z myślą o realizacji projektów energii odnawianej w Polsce.

W 2011 roku powstało drugie biuro Aldesy w Polsce, tym razem na warszawskim Służewcu, a Spółka zamknęła rok z portfelem zamówień na prace budowlane wartym 70 mln PLN. W 2012 roku w dwóch biurach w Polsce pracowało już 50 osób. W tym samym roku krakowski zespół zmienił siedzibę i przeniósł się do nowo wybudowanego przez Aldesę Diamante Plaza.

Pierwszy projekt – Diamante Plaza

Pierwszym projektem, który rozpoczął historię Aldesy w Polsce był budynek biurowy klasy A w Krakowie – Diamante Plaza o powierzchni najmu 10 000 m2. Projekt biurowca powstał w 2006 roku zanim jeszcze Spółka na dobre zagościła w Polsce. Jego realizacja wiązała się z wyjątkowo szybko rosnącym wówczas rynkiem powierzchni biurowych w Krakowie, a to z kolei z ekspansją międzynarodowych firm doradczych i usługowych, które upodobały sobie jako siedzibę stolicę Małopolski. Wyjątkowo wysoki popyt na nowoczesne powierzchnie biurowe oraz dobrze wyposażone budynki biurowe o wysokim standardzie, porównywalnym do standardów zachodnioeuropejskich, spowodował realizację wielu podobnych projektów w kilku dzielnicach Krakowa. Prace budowlane przy Diamante Plaza rozpoczęły się w lutym 2008 i zakończyły dokładnie po dwóch latach, w lutym 2010 roku. Wartość inwestycji wyniosła 25 milionów euro, a inwestorem budowy była Aldesa.

Budynek został zaprojektowany wedle najwyższych standardów technicznych, aby zapewnić jak najlepszy komfort pracy najemców. Projekt łączy w sobie ponadczasową architekturę, elegancję i funkcjonalność. Bryła budynku nawiązuje do nieregularnie oszlifowanego diamentu, a czarne elementy elewacji odnoszą się do jego rzadkiej odmiany, zwanej karbonado. Biurowiec posiada 4 kondygnacje naziemne i dwie podziemne (193 miejsca w garażu podziemnym), jest monitorowany kamerami telewizji przemysłowej, klimatyzowany, posiada uchylne okna, duże naświetlenie światłem naturalnym i przestronne sale konferencyjne. Obecnie, Diamante Plaza jest jednym z najlepiej rozpoznawalnych budynków biurowych w Krakowie.

Diamante Plaza

Jak się wkrótce okazało, decyzja o wejściu na nowe rynki dała niesamowity efekt zwiększenia obrotów firmy. W 2013 roku obrót polskiej spółki to już 92 miliony euro. Firma uzyskuje również certyfikację ISO 9001.

W 2018 r. w ramach struktury Grupo Aldesa, powstaje linia biznesowa i marka QUADRATURE w Polsce. Quadrature, zajmuje się usługami fit-out w formule design & build, projektując i wykonując wnętrza galerii handlowych, powierzchni komercyjnych, biur, hoteli, szkół i magazynów, zajmując się całością procesu – od projektu i jego wyceny, po wykonanie, łącznie z pracami konstrukcyjnymi, instalacyjnymi i budowlanymi.

Lata 2021 i 2022 były dla Aldesy w Polsce wyjątkowo pracowite i udane. Po podpisaniu kolejnych kontraktów na budowę dróg ekspresowych w Polsce w rankingu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Aldesa Polska znalazła się na ósmym miejscu pod względem ilości budowanych kilometrów dla państwowego inwestora. Wielkie projekty infrastruktury drogowej to nie jedyne przedsięwzięcia Spółki.

W latach 2020-2022 Aldesa Polska zakończyła lub oddała do użytku następujące projekty budowlane w Polsce:

  • Zbiorniki paliwowe o pojemności 64 000 m3 w bazie PERN w Dębogórzu k. Gdyni;
  • Linię wysokiego napięcia 400 kV Żydowo-Gdańsk o długości 120 km;
  • Linię tramwajowa na gdańskie Stogi o długości 4 km;
  • Trzy farmy wiatrowe na Pomorzu – o łącznej mocy 198 MW;
  • Elektrownię wiatrową w Wielowsi na Śląsku – 20 turbin o łącznej mocy 66 MW;
  • Farmę wiatrowa w Budzyniu w Wielkopolsce – 35 wiatraków o łącznej mocy 70 MW;
  • Rondo Rataje – największy węzeł komunikacyjny Poznania; ​​​​​​​
  • Odcinek trasy szybkiego ruchu S19 Lublin – Niedrzwica Duża o długości 12 km;
  • Odcinek trasy szybkiego ruchu S19 – obwodnica Kraśnika o długości 10 km.

Realizowane obecnie kontrakty Aldesy Polska to:

  • Budowa trasy szybkiego ruchu S7 na odcinku Płońsk-Czosnów – dwujezdniowej drogi z trzema pasami ruchu w każdym kierunku o długości 13 km;
  • Budowa 8-km odcinka drogi szybkiego ruchu S19 w okolicach Białegostoku oraz dwóch odcinków dróg krajowych o długości 13,7 km;
  • System zarządzania ruchem na drogach ekspresowych S6 i S7 w województwie pomorskim i olsztyńsko-mazurskim na łącznej długości 231 km;
  • Budowa trasy szybkiego ruchu S6 w okolicach Słupska o długości 13 km;
  • Budowa przepompowni w Solinie w województwie kujawsko-pomorskim dla PERN;
  • Budowa drogi ekspresowej S19 w okolicach Krosna o długości 10,3 km;
  • Przebudowa linii kolejowej Ełk – Giżycko o długości 50 km;
  • Budowa 3,9-km linii szybkiego tramwaju w Bratysławie w Słowacji;
  • Budowa trzech zbiorników na paliwo dla PERN S.A. o łącznej objętości 96 000 m3;
  • System dynamicznej informacji pasażerskiej, systemu bezpieczeństwa i systemu SOS dla PKP PLK na 133 stacjach i przystankach kolejowych w całej Polsce.

Do najdroższych, pod względem wysokości kwoty umownej kontraktów, realizowanych przez Aldesa projektów, w całej 15-letniej historii firmy należą:

  • przebudowa drogi ekspresowej S7 w kierunku Gdańska na odcinku Płońsk – Czosnów, o wartości 692,5 miliona zł; umowa z roku 2020
    Umowa obejmuje budowę prawie 13-kilometrowego odcinka – dwóch jezdni z trzema pasami ruchu w każdym kierunku – na północ od Warszawy pomiędzy Płońskiem i Czosnowem na odcinku od węzła Siedlin do węzła Załuski (bez węzłów), budowę jednego Miejsca Obsługi Podróżnych (MOP) i jednego Obwodu Utrzymania Drogowego (OD) oraz budowę dwóch węzłów drogowych: Poczernin i Przyborowice. Kontrakt potrwa 45 miesięcy, a prace budowlane rozpoczęły się w terminie. Trasa S7 połączy Trójmiasto z Warszawą, Radomiem, Kielcami, Krakowem, Zakopanem i Rabką Zdrój. Będzie miała łącznie ponad 700 km. To jedna z najważniejszych dróg ekspresowych w środkowej Europie, łącząca polskie porty nad Bałtykiem z południem kontynentu. Zakończenie prac jest planowane na wiosnę 2025 r.
  • modernizacja linii kolejowej nr 38 pomiędzy Ełkiem a Giżyckiem o wartości 649 milionów złotych; umowa z 2022 roku.Umowa dotyczy przebudowy jednotorowej linii kolejowej nr 38 Ełk – Giżycko o łącznej długości około 50 km. Wartość kontraktu to 648 698 894,52 PLN. Inwestorem budowy są PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.. Partnerem wykonawczym Aldesa jest China Civil Engineering Construction Corporation. Zakres prac obejmuje modernizację sieci trakcyjnej, przebudowę torowiska wzdłuż szlaku Ełk-Giżycko o łącznej długości ok. 50,00 km., budowę oraz przebudowę 67 obiektów inżynieryjnych, 8 peronów i 23 przejazdów wzdłuż szlaku Ełk-Giżycko. Zakończenie projektu jest planowane na pierwszy kwartał 2024 r.

We are Aldesa, czyli zespół Aldesa Polska

Od momentu powstania w Polsce w 2007 roku Aldesa promuje lokalne zatrudnienie jako kolejny znak swojego zaangażowania na rzecz lokalnych społeczności, w których jest obecna. Zespół systematycznie się powiększał – w 2011 było to już 13 osób, w 2012, kiedy powstało drugie biuro Aldesy w Warszawie już 56, w 2013 – 173 osoby. Obecnie w 2022 roku Aldesa Polska zatrudnia 359 pracowników, w tym 203 mężczyzn i 156 kobiet.

CSR, sport i zrównoważony rozwój

Pierwsze działania nowego polskiego zespołu o charakterze charytatywnym miały miejsce w 2013 roku. Do kampanii bożonarodzeniowej wybrano wówczas do współpracy z fundację „Mimo Wszystko”, która wspierała osoby niepełnosprawne. Pracownicy w Polsce wykazali się również zaangażowaniem w projekt Szlachetna Paczka, którego celem jest pomoc ubogim rodzinom. Dzięki zebranym przez pracowników środkom, siedmioosobowa rodzina otrzymała żywność, artykuły gospodarstwa domowego, odzież, buty i zabawki dla dzieci. Jednocześnie Aldesa Polska wsparła także akcję zbiórki plastikowych nakrętek, z których dochód z odsprzedaży do przerobu przeznacza się na rehabilitację lub specjalistyczny sprzęt dla osób o szczególnych potrzebach oraz działalność charytatywną prowadzoną przez Fundację Polskich Kawalerów Maltańskich w Warszawie.

W 2014 Olsztyńska Wyższa Szkoła Elektroniki i Telekomunikacji zorganizowała wydarzenie poświęcone energii elektrycznej zatytułowane „Pokaz elektronów”, podczas którego uczniowie szkoły brali udział w konkursach, seminariach i eksperymentach związanych z działaniem energii elektrycznej. Przedstawiciele Aldesy Polska mieli okazję wziąć udział w spotkaniach dotyczących budowy linii 400 kV Ostrołęka-Olsztyn Matki, podczas których opowiadali o projekcie i odpowiadali na pytania uczniów i nauczycieli.

W ramach współpracy z lokalną społecznością Aldesa wsparła również organizację lekcji języka hiszpańskiego dla uczniów I Liceum Ogólnokształcącego w Ostrołęce, a w szkołach podstawowych w gminach na trasie linii elektroenergetycznej (Wielbark, Barczewo, Kadzidło, Lelis i Czarnia) zorganizowano program edukacyjny dot. wytwarzania i wykorzystywania energii elektrycznej.

W 2015 roku, w związku z realizowaną przez Aldese budową linii Gdańsk Przyjaźń – Żydowo Kierzkowo, Aldesa Nowa Energia zorganizowała serię warsztatów edukacyjnych dla dzieci, podczas których uczono czym jest prąd i jak się z nim obchodzić. Ideą i celem projektu było wzmacnianie od najmłodszych lat świadomości, czym jest prąd i jakie przynosi korzyści, ale także jak unikać niebezpieczeństw związanych z jego używaniem. Projekt był organizowany w 18 szkołach we wszystkich 11 gminach, przez które przebiegała budowana linia energetyczna. Inicjatywa była realizowana do 2017 roku i wzięło w niej udział ponad 500 uczniów.

W 2017 roku Aldesie udało się zaangażować w rozwój gminy w Stępnicy, gdzie mieściło się biuro budowy linii energetycznej Glinki-Recław. W związku z projektem, podobnie jak w przypadku inwestycji Gdańsk Przyjaźń – Żydowo Kierzkowo, w szkole podstawowej w Stępnicy została przeprowadzona kampania edukacyjna dla uczniów, dotycząca energii elektrycznej, której motywem wiodącym była oszczędność energii. W tym też roku Aldesa dofinansowała prezenty gwiazdkowe dla dzieci z ww. gminy oraz przekazała darowiznę na rzecz miejskiej straży pożarnej, dzięki której zakupiono sprzęt niezbędny do zapewnienia komunikacji. Również bożonarodzeniowe kartki świąteczne służyły wsparciu Fundacji Dzieciom, która opiekuje się ponad 33 000 chorymi i niepełnosprawnymi dziećmi w całej Polsce.

W 2017 roku Aldesa wzięła również udział w IV edycji Konferencji Energia dla Pomorza w Szymbarku, skupiającej przedstawicieli administracji lokalnej i regionalnej, którzy byli beneficjentami budowy linii 400kV między Gdańskiem Przyjaźń a Żydowem Kierzkowem oraz przedstawiciele Lasów Państwowych i wojewódzkich urzędów ochrony środowiska.

W 2018 r. inicjatywy związane z projektami energetycznymi w Polsce obejmowały m.in.: organizację różnorodnych zajęć rekreacyjnych dla dzieci, takich jak np. festyn z okazji Dnia Dziecka na placu zabaw w Koniewie w woj. zachodniopomorskim (w ramach zaangażowania Aldesy na obszarze objętym budową linii energetycznej Glinki-Recław) oraz współorganizację pikniku Family Day w Poznaniu, gdzie Aldesa realizowała projekt budowlany.

Zorganizowaliśmy również konferencję „Energia dla Pomorza”, podczas której zostały omówione postępy robót, kwestie nadzoru przyrodniczego oraz bezpieczeństwa prac budowy linii przesyłowej Gdańsk Przyjaźń – Żydowo Kierzkowo, mieliśmy też okazję pomóc organizacji Red Noses Clowndoctors Polonia, która wspiera i opiekuje się chorymi dziećmi w szpitalach.

Aldesa to też wspieranie młodych inżynierów w początkach ich kariery. Jedną z okazji ku temu jest udział w corocznych Targach Pracy Politechniki Warszawskiej, podczas których oferowaliśmy studentom i absolwentom kierunków inżynierskich możliwość odbycia płatnych praktyk. Organizatorem wydarzenia była BEST Warsaw (Board of European Students of Technology), międzynarodowa organizacja studencka, zrzeszająca europejskie uczelnie techniczne. Wzięliśmy także udział w podobnych wydarzeniach organizowanych przez Uniwersytet Gdański i Politechnikę Lubelską.

Pracownicy Aldesy w Polsce uczestniczą również w różnych wydarzeniach sportowych. W 2018 roku zespoły ALDESpeed pobiegły w sztafetowym biegu maratońskim Ekiden 2018, który odbywał się w Warszawie, zajmując 155 i 210 miejsce na 752 startujące drużyny oraz gliwickim Runmageddonie.

Rok 2020, w związku z pandemią COVID, postawił przed wszystkimi nie tylko wiele ograniczeń, ale również wyzwań. W tej nowej i trudnej sytuacji Aldesa w ramach pomocy i wsparcia przekazała ponad 2500 masek dla Szpitala Kraśnickiego, jednego z największych szpitali województwa lubelskiego.

W 2022 roku włączyliśmy się w akcję solidarnej pomocy dla osób dotkniętych konfliktem w Ukrainie i zaangażowaliśmy się w kampanię #SolidaritytoUkraine. Dzięki współpracy wolontariuszy przeprowadziliśmy w naszych siedzibach w Madrycie i w Warszawie zbiórkę, klasyfikację i wysyłkę darów, które trafiły do ukraińskich uchodźców w Polsce i do osób poszkodowanych w samej strefie konfliktu. Przekazaliśmy też liczne darowizny na rzecz UNHCR i fundacji „Siepomaga”.

Po przerwie spowodowanej pandemią, wróciliśmy do aktywności sportowych – dwa zespoły sztafet Aldesy wzięły udział w warszawskim biegu Ekiden, byliśmy też obecni w Biegu Powstania Warszawskiego.