Aldesa podpisała z PKP PLK umowę o wartości ponad 314 mln PLN na pierwszy etap przebudowy linii kolejowej Ełk – Korsze

Umowa dotyczy przebudowy fragmentu jednotorowej linii kolejowej nr 38 Ełk – Korsze o łącznej długości około 50 km. Wartość kontraktu, 314 010 815,08 PLN, dotyczy zakresu podstawowego, który może zostać powiększony do 648 698 894,52 PLN po aneksowaniu opcji 1 i opcji 2. Inwestorem budowy są PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.. W wersji podstawowej umowa przewiduje 26-miesięczny okres realizacji i obejmie stacje i przystanki: Stare Juchy, Woszczele, Wydminy.

 

– To szczególnie ważny dla Aldesy projekt. Realizujemy strategię, by stać się jednym z liderów rynku kolejowego w Polsce – mówi Javier Lamas, dyrektor zarządzający Aldesa w Polsce. – W pełni wykorzystamy know how naszego partnera – CRCC, największej kolejowej firmy na świecie.

 

Umowa przewiduje możliwość rozszerzenia w ciągu pięciu miesięcy od jej podpisania o dwie opcje. Opcja nr 1 obejmuje zakres robót dotyczący odcinka od stacji Wydminy (bez stacji Wydminy) do stacji Giżycko (ze stacją Giżycko). Opcja nr 2 obejmuje budowę sieci trakcyjnej wraz z zasilaniem na odcinku od stacji Ełk (bez stacji Ełk) do stacji Giżycko (ze stacją Giżycko).

 

Modernizacja i elektryfikacja linii z Korsz do Ełku planowana jest od kilku lat. Prace nad dokumentacją projektową ruszyły w 2017 roku. Inwestycja jest oczekiwana przez mieszkańców. Dzięki elektryfikacji trasy o długości około 94 km oraz poprawie linii Iława-Korsze, czas podróży z Olsztyna do Ełku skróci o około pół godziny: z 2h 24 min obecnie do 1h 50 min. PKP Polskie Linie Kolejowe zwracają też uwagę na poprawę przepustowości linii, co stworzy lepsze warunki dla liczniejszych przewozów regionalnych i dalekobieżnych. W ramach całości projektu zmodernizowanych ma zostać 7 stacji: Stare Juchy, Wydminy, Giżycko, Sterławki Wielkie, Kętrzyn, Tołkiny, Korsze oraz 7 przystanków: Woszczele, Siedliska, Niegocin, Sterławki Małe, Martiany, Nowy Młyn, Linkowo. Każdy peron zostanie wyposażony w wiaty, ławki i funkcjonalne oświetlenie. Pojawi się też nowe oznakowanie i nowa informacja o kursowaniu pociągów. Wszystkie obiekty będą dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Poza elektryfikacją planowana jest także kompleksowa wymiana torów i 61 rozjazdów – ważnych elementów linii kolejowej, a także przebudowa 78 przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych. Prace obejmą 145 obiektów inżynieryjnych, m.in. mosty i wiadukty kolejowe.

 

Partnerem wykonawczym Aldesa jest China Civil Engineering Construction Corporation – to jeden z najważniejszych podmiotów wykonawczych w sektorze kolejnictwa na świecie. – Olbrzymie doświadczenie i wiedza naszego partnera są bezcenne dla Polski – mówi Javier Lamas, dyrektor zarządzający Aldesa w Polsce – Chiny zmieniły się w ciągu kilku ostatnich dziesięcioleci w kraj pokryty siecią ultranowoczesnych dworców kolejowych i superszybkiej kolei.  Marzymy o takim planie dla Polski, szczególnie że Unia Europejska oferuje nam obecnie olbrzymie środki na przebudowę i modernizację kolei w Polsce.