Aldesa zakończyła pierwszy etap modernizacji linii Ełk–Korsze

Aldesa - Aldesa zakończyła pierwszy etap modernizacji linii Ełk–Korsze

Od 18 czerwca 2025 roku podróżni mogą ponownie korzystać z połączeń kolejowych między Ełkiem a Giżyckiem. To efekt zakończenia pierwszego etapu modernizacji i elektryfikacji linii kolejowej nr 38, realizowanej przez konsorcjum z udziałem Aldesa Polska. Inwestycja współfinansowana jest ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Przebudowa jednotorowej linii kolejowej nr 38 Ełk–Korsze to jedna z kluczowych inwestycji infrastrukturalnych w północno-wschodniej Polsce. Realizowana na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., inwestycja poprawi dostępność transportową województwa warmińsko-mazurskiego oraz skróci czas podróży i podniesie komfort pasażerów. Zakończenie pierwszego etapu modernizacji trasy pozwoliło na przywrócenie kursowania pociągów.

Nowoczesna infrastruktura i wyższy standard podróży
Z myślą o komforcie podróżnych przebudowaliśmy perony na trzech stacjach: Giżycko, Wydminy i Stare Juchy oraz na dwóch przystankach: Woszczele i Siedliska (na tych przystankach prace peronowe są nadal kontynuowane). W wyniku realizowanych robót od podstaw odnowiono całą, 49-kilometrową trasę – wymieniony został tor oraz przebudowano 59 obiektów inżynieryjnych, w tym mosty, wiadukty i przepusty.

Sprawny i bezpieczny ruch pociągów zapewniają nowe urządzenia sterowania ruchem kolejowym. Równocześnie poprawiono poziom bezpieczeństwa na skrzyżowaniach torów z drogami – zmodernizowano 26 przejazdów kolejowo-drogowych i przejść dla pieszych, a także wybudowano dwa skrzyżowania bezkolizyjne – w Giżycku i Wydminach.

Dodatkowo w Giżycku, w rejonie ul. Unii Europejskiej, powstało nowe przejście pod torami, umożliwiające pieszym bezpieczne dojście m.in. do miejskiej plaży.

Zadanie realizuje konsorcjum: Aldesa Construcciones Polska Sp. z o.o. (lider), Aldesa Construcciones S.A., Coalvi S.A. oraz China Civil Engineering Construction Corporation.

Wsparcie z Funduszy Europejskich
Wartość robót na modernizację linii Ełk–Korsze wynosi 649 mln zł netto (798 mln zł brutto), z czego 499 mln zł netto pochodzi ze środków Funduszy Europejskich w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ). Dofinansowanie umożliwiło realizację projektu o znaczeniu strategicznym dla regionu i całego systemu transportowego Polski północno-wschodniej.

Docelowo po zakończeniu modernizacji i elektryfikacji, pociągi pasażerskie będą mogły poruszać się z prędkością do 160 km/h, a towarowe – do 120 km/h. Oddanie do użytku całej trasy planowane jest na 2026 rok.