Odcinek próbny trasy S6 z nawierzchnią betonową gotowy!
4 września 2024 roku firma Aldesa wykonała odcinek próbny trasy S6 o nawierzchni betonowej. To innowacyjne rozwiązanie na polskich drogach, gdzie nawierzchnie betonowe są rzadkością. Budowany przez Aldesę 13-kilometrowy fragment trasy Bobrowniki – Skórowo to jeden z dwóch odcinków S6 realizowanych w tej technologii.
Pierwsze nawierzchnie betonowe na trasie S6
Budowa nowoczesnych dróg o nawierzchni betonowej to krok w stronę długoterminowej trwałości i wytrzymałości infrastruktury drogowej w Polsce. Fragment trasy S6, od Bobrownik do Skórowa, realizowany przez Aldesa, ma długość około 13 kilometrów i powstaje przy wykorzystaniu nawierzchni z betonu cementowego. Z wyjątkiem trzech obiektów inżynierskich, nawierzchnia betonowa zostanie ułożona na całym odcinku.
Zaawansowanie robót budowlanych na tym odcinku przekroczyło już 50%. Roboty ziemne są w 90% ukończone, a prace mostowe osiągnęły 65% zaawansowania. Prace budowlane rozpoczęto w lipcu 2023 roku, a wykonany właśnie odcinek próbny stanowi kluczowy etap oceny jakości zastosowanej technologii.
Nawierzchnie betonowe, choć rzadziej spotykane na polskich drogach, zaczynają zyskiwać na znaczeniu w realizacjach prowadzonych przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA).
Drugi odcinek w technologii betonowej – Słupsk – Bobrowniki
Równolegle do odcinka Bobrowniki – Skórowo, firma NDI realizuje inny fragment trasy S6 o długości 16 kilometrów, biegnący od Słupska do Bobrownik. Podobnie jak w przypadku odcinka Aldesy, nawierzchnia zostanie wykonana w technologii betonowej, co jest nowością na trasach realizowanych przez GDDKiA. Dzięki tej inwestycji, odcinek trasy S6 między Bobrownikami a Słupskiem będzie jednym z pierwszych długich fragmentów trasy szybkiego ruchu w Polsce, na którym zastosowano nawierzchnię z betonu.
Dlaczego nawierzchnia betonowa?
Nawierzchnie betonowe charakteryzują się wyjątkową wytrzymałością i odpornością na ruch ciężki, co czyni je idealnym rozwiązaniem na trasach, gdzie spodziewane jest duże natężenie ruchu, zwłaszcza ciężarowego. Beton, w porównaniu do bitumu, ma dłuższą żywotność i wymaga mniejszych nakładów na konserwację. Dodatkowo, nawierzchnie betonowe są mniej podatne na deformacje, co jest szczególnie istotne w przypadku tras szybkiego ruchu.
Jednak budowa nawierzchni betonowej wymaga specjalistycznego sprzętu oraz dłuższego czasu realizacji w porównaniu do nawierzchni bitumicznych. Dlatego decyzja o zastosowaniu tej technologii na trasie S6 była innowacyjnym posunięciem w polskich warunkach drogowych.
Nowe podejście GDDKiA
Do 2019 roku GDDKiA decydowała, które odcinki dróg powinny być budowane w technologii betonowej, kierując się prognozami dotyczącymi ruchu ciężkiego. Po tym okresie zmieniono podejście, pozostawiając wybór technologii wykonawcom. Wykonawcy najczęściej wybierali nawierzchnię bitumiczną, głównie ze względu na łatwość realizacji i niższe koszty początkowe. Przykładem są wyniki przetargów z lat 2019-2021, gdzie na 39 inwestycji aż 36 realizowano w technologii bitumicznej, a tylko trzy w technologii betonowej.
Zastosowanie nawierzchni betonowej na dwóch odcinkach trasy S6 – Bobrowniki – Skórowo oraz Słupsk – Bobrowniki – to jednak sygnał, że ta technologia może zyskać na popularności, zwłaszcza na trasach o dużym obciążeniu.