S19 Krosno – Miejsce Piastowe: próbny odcinek nawierzchni wykonany

Aldesa - S19 Krosno – Miejsce Piastowe: próbny odcinek nawierzchni wykonany

Na odcinku drogi ekspresowej S19, łączącym Krosno (dawniej Iskrzynia) z Miejscem Piastowym, zakończono układanie próbnego odcinka nawierzchni o długości 100 metrów. To istotny etap inwestycji, który pozwolił na przetestowanie technologii i sprzętu, co ma zagwarantować trwałość i jakość docelowej nawierzchni na tym fragmencie trasy Via Carpatia. Do realizacji próbnej nawierzchni wykorzystano 200 ton masy bitumicznej.

Kluczowe cele odcinka próbnego

Celem tego etapu było przede wszystkim sprawdzenie poprawności receptury mieszanki mineralno-asfaltowej, której właściwy skład ma fundamentalne znaczenie dla wytrzymałości drogi. Ważnym aspektem było także testowanie sprzętu odpowiedzialnego za wytwarzanie, układanie i zagęszczanie poszczególnych warstw nawierzchni.

Na próbnej sekcji dokonano również precyzyjnych pomiarów grubości warstw materiału w stanie luźnym oraz liczby przejść sprzętu zagęszczającego, co pozwala na uzyskanie wymaganej gęstości nawierzchni. Działania te mają na celu zapewnienie, że droga będzie spełniać wszystkie wymagania techniczne, zarówno pod względem trwałości, jak i komfortu jazdy.

Zakres prac i postęp na odcinku

Odcinek S19 Krosno – Miejsce Piastowe, realizowany w systemie „Projektuj i buduj”, to kluczowy fragment trasy Via Carpatia, łączącej północną i południową Europę. Cała inwestycja obejmuje budowę drogi o długości ponad 10 km, z dwoma pasami ruchu w obu kierunkach oraz pasem awaryjnym. Na trasie powstaną także dwa węzły drogowe. Węzeł Krosno połączy drogę ekspresową S19 z drogą krajową nr 19 oraz powiatową nr 1973R, a węzeł Miejsce Piastowe będzie łączyć się z drogą krajową nr 28. Dzięki tym rozwiązaniom, komunikacja na Podkarpaciu zyska na płynności.

Aktualnie zaawansowanie robót na tym odcinku wynosi około 60%, a prace przebiegają zgodnie z harmonogramem. Zakończenie budowy przewidziane jest na czerwiec 2025 roku.

[fot. GDDKIA]